7 jul 2021

“Vanuit school hebben we om een training gevraagd om de sfeer in groep 5/6 te verbeteren en de kinderen te helpen om op een positieve manier met elkaar om te gaan. Mariëlle kwam iedere week in onze klas met leuke en leerzame werkvormen. De kinderen hebben veel geleerd over zichzelf en over de andere kinderen in de groep. Ze zijn zich bewuster van de invloed van hun eigen gedrag op anderen. Iedere week keken ze uit naar de vrijdagmiddag. De kinderen kregen op een heel natuurlijke, speelse manier meer zelfvertrouwen en leerden ook samenwerken.
🔸
Iedereen die dit wilde, kon in “het klassenboek” iets persoonlijks over zichzelf schrijven en dit delen met de klas op de vertelkruk. Veel kinderen maakten hier gebruik van. Zo ontstonden prachtige gesprekken en verhalen. Er is meer verbinding en begrip voor elkaar ontstaan. De groep is dichter tot elkaar gekomen.
🔸
De dynamiek van de groep is zichtbaar geworden met behulp van houten poppetjes en een groepsopstelling. Hierdoor kwam erkenning en inzicht. We zagen dat meer kinderen iets van zichzelf durfden te laten zien en horen. Kinderen hebben geleerd te praten over moeilijke situaties en/of gedrag waar ze last van hebben.
🔸
De groepssfeer is verbeterd. Er zijn minder ruzies, er is meer rust en balans. De kinderen zijn beter in staat om samen iets op te lossen. De leerkracht is gegroeid in haar benadering naar de groep.
🔸
De training is afgelopen, maar de oefeningen en het toepassen van wat we geleerd hebben gaat gewoon door. De kinderen worden nog steeds uitgenodigd om in het klassenboek te schrijven en er staat nog een doosje “beautiful things” in de klas. Hier mogen de kinderen briefjes in doen. Op die briefjes schrijven ze wat ze als mooi of fijn hebben gezien in de groep.”
Dat je bij elk kind, elke groep en elke leerkracht de kwaliteiten ziet. En naar boven weet te halen. Daar gaat het bij mij om. Elke training weer. Hier zet ik me voor in!
Wil je weten wat een groepstraining voor jouw (nieuwe) groep of voor jou kan betekenen? Ik vertel het je graag!